8123568603_a05d3670b8_b

Trening for brannmenn

Å være brannmann krever mye fysisk styrke og utholdenhet. Derfor lønner det seg å trene en god del, både for de som ønsker å bli brannmenn en gang i fremtiden, og de som allerede har blitt brannkonstabel. Det er også lurt å gjøre treningen så spesifikk og tilpasset som mulig, slik at den blir mest mulig relevant, i forhold til testene man må gjøre på opptak og de oppgavene man vil få som ansatt i brannvesenet.8123568603_a05d3670b8_b

For å bli brannmann, må man ha så god kondisjon at man greier å springe 3,2 kilometer (2 miles i engelske mål, eller også åtte rundt en vanlig fri-idrettsbane) på under 15 minutter. Her hjelper det lite å tenke på at verdenseliten takler 3000 meter på ned mot 7 minutter. Man må faktisk ha ganske god utholdenhet for å holde en jevn fart på under 2 minutter per runde. En måte å trene opp denne ferdigheten på, er selvfølgelig bare å løpe denne distansen med jevne mellomrom, som i seg selv vil gi økt utholdenhet. Men du bør også legge inn enkelte lengre økter og noen kortere økter med intens intervalltrening for å få mest mulig utbytte av treningen. At du trener med høy intensitet over korte tidsrom er særlig viktig for deg som trenger å bevare mest mulig muskelmasse for styrkeøvelsene.

Når det gjelder styrkeøvelsene er det særlig to som er viktige for brannmenn, nemlig armhevinger og kroppshevinger. For å trene styrken din i armhevinger kan du bruke ulike vinkler på armhevingene. Du kan begynne med å ha knærne i golvet, og så gjøre det tyngre etter hvert for å få progresjon.

Kroppshevinger er bøygen for mange. Se om du kan finne et treningsstudio der de har en maskin for kroppshevinger, som hjelper deg å løfte med mindre enn din fulle kroppsvekt. Så kan du gradvis komme dit hen at du greier 12-15 kroppshevinger, som er ideelt for en brannmann.

ADD YOUR COMMENT